Wednesday 28 October 2015

Travelog Pancing - Kuala Terong


Sebuah pekan kecil yang agak terpencil di Daerah Taiping ini merupakan satu lokasi memancing yang wajib dikunjungi jika anda cintakan pemandangan yang indah. Ikan? itu belakang cerita. Jika kena pada masanya dan air cantik sudah pasti ada hasil yang bakal diperolehi.
Untuk ke sini saya bertolak lewat malam atau awal pagi agar sampai di jeti dalam lingkungan pukul 6 pagi iaitu ngam-ngam kedai makan untuk sarapan sudah dibuka. Jalan ke sana agak mudah sahaja iaitu keluar di tol PLUS Changkat Jering dan kemudian terus ke Kuala Terong. Perjalanan ke sana juga lancar kerana tidak perlu melalui bandar besar berdekatan seperti Taiping.
Saya memilih untuk bersarapan berhampiran jeti Terong yang terletak bersebelahan dengan kilang arang. Ia berhampiuran jeti dan sarapan dijual dengan harga yang jauh lebih murah dari bersarapan di Kuala Lumpur. Belum mula memancing lagi anda sudah pasti terpegun dengan kilang arang bersebelahan kedai makan jika rajinkan kaki untuk masuk ke dalamnya. Untuk melihat bagaimana arang diproses tidak perlu meminta kebenaran sesiapa di sini tetapi memadai dengan menjaga kebersihan dan tidak menggangu pekerja di sana.



Kilang arang di Kuala Terong adalah datangnya dari hasil hutan bakau yang banyak terdapat di sana.












































Di Kuala Terong pemancing boleh memilih untuk membawa bot sendiri atau mengupah bot man yang berpengalaman di sana. Bagi pendapat saya adalah lebih baik membawa orang yang tahu selok belok sungai di sana kerana terdapat banyak cabang-cabang sungai yang boleh menyebabkan sesat.
Terdapat juga lorong-lorong shotcut yang menjimatkan masa untuk ke sungai bersebelahan.

Mengilat di sepanjang tebing di sini juga memerlukan boatman yang cepap mengemudi bot agar mudah untuk pemancing mengila serentak. Bot akan dikemudi perlahan sambil balingan dibuat di reba-reba yang berpotensi di tebing.

Mengilat di Kuala Terong memerlukan skill untuk melontar gewang rapat ke reba-reba.





















Pemancing tempatan sedang memancing dasar.




















Abu Hornet dipadankan dengan Abu revo Crank 6













No comments:

Post a Comment