Thursday 9 January 2014

The Secret Life Of Walter Mitty - Review



Setiap hari rabu biasanya akan menjadi hari movie aku. Jangan ngegada nak ajak pergi William. Sejak dua menjak ni aku suka tengok kat Paradigm Mall sebab lebih mudah nak pergi dari ofis dan boleh parking kat atas betul-betul depan movie. Jadi tak perlulah nak berpusing-pusing jalan kaki cari kereta sebab kadang-kadang lupa letak kat mana.
Sekarang nak beli tiket lebih mudah. Install apps GSC dalam phone lepas tu beli online. Nak beli pop corn sekali pun boleh.. mesti korang tak tau kan pasal pop corn tu? Lepas tu nak masuk pun tak payah nak ambik tiket dah. Masa beli dengan App tu dia akan bagi barcode sekali. So masa nak masuk, scan je.. terus dah boleh masuk. Kot bergaduh dalam wayang pasal tempat duduk pun boleh tunjuk no tiket dalam phone tak perlu tengok tiket dalam gelap. Kagum kan? tak macam dulu-dulu masa tengok wayang kat REX KL. Tiket pakai kertas Cina semayang. pas tu tulis pakai pensil kaler. Kalau sebelum-sebelum zaman tu lagi lah, pakai kipas je Toq. Tikus lalu kat kaki tu perkara biasa. 
Ok baru start review. 
The secret life of Walter Mitty lakonan Ben Stiller ini mengisahkan seorang yang bekerja dengan syarikat penerbitan (mcm aku lah) yang menerbitkan LIFE Magazine. Beliau adalah seorang manager kecik di bahagian penyimpanan kodak. Dalam filem ini Walter MItty adalah seorang yang kuat berangan. Berangan nak jadi hero aje. So akan ada aksi-aksi stunt juga dalam filem ini. Beliau juga meminati rakan sekerjanya (satu ofis tapi tak pernah bertegur sapa) Cheryl Melhoff  lakonan Kristen Wiig .Beliau cuba mengurat Cheryl melalui laman sosial tetapi Cheryl pulak jarang online. Dia tak macam gadis-gadis kat Malaysia. 24jam mengadap Facebook. 

Satu hari di ofis, keseluruhan warga Life Magazine telah mendapat satu berita buruk iaitu penutupan LIFE Magazine dan akan menjadi LIFE online sahaja. Masa tu akan ramailah nanti pekerja akan dibuang kerja. Yang tinggal hanyalah pekerja-pekerja terbaik dan penting sahaja. Untuk isu terakhir (last Issue) Life magazine bersetuju untuk menerima gambar dari Sean O'Connell  ( lakonan Sean Penn) sebagai cover page. Gambar tersebut sorang pun belum tengok. tapi dah jadi dipilih cover page. Cam ni baru power, tak payah baca tip-tip macam mana nak jadi cover page. 



Kodak tersebut telah dipos oleh Sean O'Connell kepada Walter Mitty, tetapi kodak yang dihantar tersebut tiada dalam gulungan kodak yang dipos tersebut ( ko paham tak ni? ). Dalam kotak cuma ada segulung filem tak cukup no 25... kodak kan ada 36.. no 25 tu tak ada la woiii..  dan ada wallet kulit sebagai hadiah . Kodak no 25 hilang dari filem tersebut. Apo lai.. mengelabahlah si Walter dan cuba menyembunyikan hal ini kepada bosnya yang berjambang ala-ala Wak Doyok dan cuba mencari filem tersebut sebelum Last Issue dihantar print. Dengan menggunakan clue yang ada dalam kodak tersebut Walter cuba menjejak Sean O'Connel yang sedang mengembara. Sean ni seorang fotografer yang mengembara ke seluruh dunia dan kolot. Kolot tu bermaksud tidak mengunakan handphone apatah lagi Note 3 Lte. 
Walter mencari Sean hingga ke green land. Semasa di Greenland beliau hampir menemui Sean tetapi gagal juga. Masa tu Sean tengah ambil gambar gunung berapi meletup sambil duduk atas katal terbang. Gile terel. Maka baliklah Walter dengan kecewanya. Semasa pulang ke ofisnya selepas mengembara, orang dah sibuk kemas meja. Ramai dah kena buang termasuklah Cheryl. Masa ni adalah plot-plot romantik beliau berjumpa Cheryl dan anaknya sambil beliau menunjukkan skilnya kick flip dan beberapa flip yang buat anak Cheryl kagum. (woi ni betul lahh).. 
Wak Doyok pulak dah angin sebab cover page tu tak dapat-dapat lagi. Orang dah nak antar print dah ni. Walter terpaksa berterus terang dengan Wak Doyok bahawa kodak no 25 dah hilang. Wak doyok sungguh marah lalu dia cakap cam ni " find another cover page!  and you are fired! " marah tul tu... Lalu pulang lah Walter ke rumahnya dengan perasaan yang kecewa sekali. 
Beliau tetap tidak berpuas hati dan masih mahu mencari Sean supaya meberitahu dimanakah kodak itu walaupun dah kena fired. Piano dirumahnya juga adalah sebahagian klue yang terdapat dalam kodak tersebut. Rupanya Sean ada datang kerumahnya dan berjumpa dengan mak Walter. Apsal omak tak bagi tau?? Maknya sebenarnya ada bagi tau tapi masa tu Walter dalam alam khayalannya yang sangat kronik. Mak Walter bagi tau Sean ada bagitau yang dia nak pergi ke Afganistan mencari osama.. huhu.. tak la.. ambil gambar.. lalu Walter telah ke sana untuk mencari Sean. Siap panjat gunung dekat-dekat dah dengan Everest, jalan-jalan dan jalan..daki- daki terjumpalah beliau dengan Sean tengah nak ambil gambar harimau beranak.. eh bukan.. harimau apa tah.. . lepas tu Sean bagitau lah kat mana kodak no 25 tu.. tak kan aku nak bagi tau gak kat mana.. aku wat review bukan terjemahkan movie ni ke dalam novel.. hahah . Silalah ke panggung wayang berdekatan anda untuk tahu cerita seterusnya. 
Di pendekkan cerita Cover Page tu akhirnya keluar juga untuk LAst Issue. 
Cerita ini berbentuk komedi sedikit romentik dan ada unsur adventure. Komedi yang agak ringan, tidak terlalu mengarut. Cuma masa dalam alam khayalan tu memang mengarut siap ada macam cerita HULK lagi. haduii.. Pengambaran filem ini juga dibuat ditempat-tempat yang best kat Greenland dan Iceland dan juga Afganistan, Nepal, Everest..View memang superbb.  Wah terus rasa nak packing pergi melancong..

Ok dah tu je..   

1 comment:

  1. best laaa review abg ni.. seswaaiii keje bhgn penerbitan hehehe

    ReplyDelete